Pārlekt uz galveno saturu

Stereotipijas

Stereotipijas ir ritmiskas, atkārtotas, šķietami apzinātas, bet bezjēdzīgas kustības, ko bērns (vai pieaugušais) atkārto noteiktās situācijās: satraukuma, prieka brīžos vai tieši pretēji – garlaikojoties. Tās sastopamas 3–8% bērnu un jauniešu.

Attēls
stereotipijas
Created: 13. jūlijs, 2022. gads
Atjaunots: 6. novembris, 2024. gads

Stereotipijas sākas jau zīdaiņa vecumā – tās pat mēdz uzskatīt par daļu no fizioloģiska attīstības procesa. Stereotipijas parasti rada patīkamas izjūtas, piemēram, grozot galvu, bērns kairina līdzsvara regulācijas centrus un var radīt sev vieglu reiboni. Veselam bērnam stereotipijas laika gaitā mainās – katrā dzīves posmā vērojamas citas, turklāt ne vienmēr tik īpatnējas un uzkrītošas, lai satrauktu vecākus.

Stereotipijas ir neepileptiski lēkmjveida notikumi, ko var novērot gan pilnīgi veseliem bērniem, gan bērniem ar dažādām attīstības problēmām. Autiskā spektra traucējumu gadījumā bieži novērotas tādas stereotipijas kā, piemēram, plaukstu plivināšana, plaukšķināšana un citas, kas ietver plaukstu savienošanu viduslīnijā. Stereotipijas sejā (čāpstināšana, šķobīšanās) retāk novēro tipiskas attīstības bērniem, proti, tās vairāk raksturīgas attīstības traucējumu gadījumā vai pieaugušiem cilvēkiem.

Ja stereotipijas neizzūd, ir traucējošas vai parādās papildu simptomi un attīstības traucējumi, ir vērts doties uz konsultāciju pie bērnu neirologa.

Ārstniecība, simptomu mazināšana

Veselam bērnam no nevēlamām (traucējošām) stereotipijām palīdz atbrīvoties atalgojuma sistēma (par iztikšanu bez stereotipijām), uzmanības novēršana, bet ne sodi. Vecākiem jāsaprot, ka stereotipijas nav paša bērna apzināta izvēle – jā, viņš var tās atlikt līdz brīdim, kad ir viens, bet ne pilnībā pārtraukt. Pasaulē izstrādātas dažādas terapijas taktikas – psihologs piemeklē katrai ģimenei piemērotāko.

Saistītās apakštēmas

Atsauces
  1. Aicardi's Diseases of the Nervous System in Childhood, 4th Edition - Edited by Alexis  Arzimanoglou, Anne O'Hare, Michael V Johnston,  Robert Ouvrier - London: Mac Keith Press, 2018, pp 1496, ISBN: 978-1-90996280-4.
  2. Principles and Practice of Child Neurology in Infancy, 2nd Edition – Edited by Colin Kennedy - London: Mac Keith Press, 2020, pp 552, ISBN: 978-1-91161-00-1.
  3. International League Against Epilepsy. Epilepsy Mimics – Available at: https://www.epilepsydiagnosis.org/epilepsy-imitators.html; Updated March 30, 2020. Accesssed on 03.10.2021.
  4. Mohammad SS, Paget SP, Dale RC. Current therapies and therapeutic decision making for childhood-onset movement disorders. Mov Disord. 2019 May;34(5):637-656. doi: 10.1002/mds.27661. Epub 2019 Mar 28. PMID: 30919519.
  5. Martino D, Hedderly T. Tics and stereotypies: A comparative clinical review. Parkinsonism Relat Disord. 2019 Feb;59:117-124. doi: 10.1016/j.parkreldis.2019.02.005. Epub 2019 Feb 4. PMID: 30773283.