Normāls miegs un miega paradumi
Miegs nav vienmērīgs process – naktī vairākkārt mainās gan dažādas miega fāzes, gan miega cikli.
Gulētiešanas rutīna māca veselīgus miega paradumus, lai aizmigšana būtu viegls un patīkams process gan bērnam, gan vecākiem.
Jebkuram bērnam nepieciešams noteikts un stabils režīms – tas palīdz ar jaunu informāciju un emocijām pārsātinātā pasaulē iegūt stabilitātes sajūtu. Pētījumi pierāda – jo ātrāk tiek izveidots stabils gulētiešanas režīms, jo mazāk problēmu ar miegu lielākā vecumā, tajā skaitā pusaudžu gados. Rutīna palīdz ne tikai sagatavoties miegam, bet arī nomierina bērnu un veicina labas bērna un vecāku vai aprūpētāju attiecības.
Pētījumi* pierāda, ka miega rutīnas ieviešana:
Turklāt – jo ātrāk uzsāk rutīnu un tā ir stabilāka, jo labāk!
Gulētiešanas rutīna ir patīkamas, mierīgas nodarbes pirms gulētiešanas, kas atkārtojas katru vakaru vienā un tajā pašā laikā un secībā. Pavisam maziem bērniņiem nodarbes ir vienkāršas, piemēram, nomazgāšanās, paēšana, iesmērēšana ar krēmu un viegla masāža, ielikšana gultiņā, dziesmiņa. Bērnam augot, klāt var nākt citas darbības, piemēram, mierīga paspēlēšanās, kopīga saruna par dienā notikušo, pasaciņas lasīšana. Lai izvairītos no iespējamām miega problēmām (bērniņš naktī bieži ceļas, bet ir nomierināms tikai noteiktos apstākļos, piemēram, pie krūts), miega rutīnai vajadzētu beigties ar labas nakts novēlēšanu, gaismas izslēgšanu un vecāka došanos prom, lai bērns jau no agra vecuma patstāvīgu iemigšanu uztvertu kā pilnīgi normālu parādību, nevis domātu, ka aizmigšana ir iespējama tikai pie krūts. Aizmidziniet bērniņu tā, lai, naktī pamostoties, nebūtu satraukuma par to, ka mainījusies vide, jo pilnīgi visi cilvēki naktī vairākkārt mostas. Tas nebūt nenozīmē, ka bērns tiek pamests viens pats – dienas laikā vecāki bērniņam velta nedalītu uzmanību!
Ļoti svarīgs ir laiks, kad gulētiešanas rutīnu uzsāk. Apmēram pusstundu pirms tam jāsāk gatavoties – jāpieklusina gaismas, jāizslēdz TV vai dators, jāsarunājas klusāk un jāuzvedas mierīgāk. Jebkuram būtu grūti ātri pārslēgties no aktīvas spēlēšanās vai trakošanas uz gulētiešanu. Rutīna jāuzsāk īsu mirkli pirms bērna miegainības pazīmju izrādīšanas. To var novērot, izmantojot miega dienasgrāmatu. Katram bērnam miegainības pazīmes var būt atšķirīgas, piemēram, acu berzēšana, žāvāšanās, uzmanības vai intereses zaudēšana. Ja šo mirkli nokavē un bērns ir pārguris, tad gulētiešana var pārvērsties par neiespējamo misiju, jo, atšķirībā no pusaudžiem un pieaugušajiem, mazi bērni šādā mirklī nav miegaini. Tieši otrādi – viņi kļūst kašķīgi un neapmierināti. Tad, lai cik lieliska būtu gulētiešanas rutīna, tā nekalpos savam mērķim, bet gan pārvērtīsies par cīņu starp vecāku un bērnu, kas var turpināties vairāku stundu garumā.
Ja bērniņš ir lielāks, tad kopā varat pagatavot kartītes ar attēliem, kas palīdzēs saprast notikumu gaitu. Dažiem bērniem varētu patikt pēc katras paveiktās darbības attiecīgo kartīti pielikt pie speciālas tāfeles, bet citiem – kartīti noņemt un iedot mammai. Šāda pieeja it sevišķi noderīga bērniem, kuriem gulētiešana sagādā problēmas un kuriem ir autiska spektra traucējumi.
Gulētiešanas rutīna var palīdzēt arī pārvirzīt gulētiešanas laiku, kad tiek mainīts vasaras vai ziemas laiks. Lai bērns pielāgotos jaunajam pulksteņlaikam, vairākas dienas pirms tam rutīnu varat sākt par 10–15 minūtēm agrāk (vai attiecīgi vēlāk). Ja to dara pakāpeniski, laika novirzes problēmas nesagādā.
Miegs nav vienmērīgs process – naktī vairākkārt mainās gan dažādas miega fāzes, gan miega cikli.
MIndell JA, Telofski LS, Wiegand B, Kurtz Ellen S A Nightly Bedtime Routine: Impact on Sleep in Young Children and Maternal Mood. Sleep. May 2009; 32(5): 599-606
Mindell JA, Williamsons AA. Benefits of a bedtime routine in young children: Sleep, development and beyond. Sleep Medicine Reviews. August 2018; 40:93-108
Covington LB, Rogers VE, Armstrong B, Storr CL, Black MM. Toddler Bedtime Routines and Associations With Nighttime Sleep Duration and Maternal and Household Factors. JCSM. May 2019; 15(06)
Mindell JA, Li AM, Sadeh A, Kwon R, Goh DYT. Bedtime Routines for Young Children: A Dose-Dependent Association with Sleep Outcomes. Sleep. May 2015; 38(5):717-722