Ieteikumi vecākiem un aprūpētājiem, ja bērnam novērojama autoagresija
Ko darīt, ja bērns pats sev dara pāri - sevi skrāpē vai sev kož, sit galvu pret sienu, baksta ar pirkstu sev ausī, acī u.tml.?
Autiskā spektra traucējumi (AST, saukti arī par autismu) ir viens no neirālās attīstības traucējumiem.
Šo traucējumu gadījumā ir notikusi atšķirīga smadzeņu attīstība, un tā rezultātā cilvēka smadzenes atšķirīgi uztver sociālos stimulus un komunikāciju. Smadzenes “neatpazīst” sociālo komunikāciju kā svarīgāko, tāpēc atšķiras cilvēka funkcionēšana ikdienā un mazāk uzmanības tiek pievērsts apkārtējiem cilvēkiem. Nereti to pavada arī izteiktāks jutīgums uz sensoriem stimuliem. AST gadījumā cilvēkam var būt apgrūtināta funkcionēšana ikdienas situācijās, tāpēc nepieciešama rehabilitācija un citi atbalsta pasākumi, lai veicinātu cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanos.
Autiskā spektra traucējumu gadījumā var novērot dažādus simptomus:
Pašlaik nav atrasts kāds konkrēts iemesls AST attīstībai, tiek uzskatīts, ka šos traucējumus ietekmē dažādi faktori:
Eiropā AST izplatība vispārējā populācijā ir 0,3-1,8%, un šai izplatībai ir tendence paaugstināties. Biežāk ar AST tiek diagnosticēti zēni, bet arī meitenēm var būt raksturīgās izmaiņas, tāpēc jābūt piesardzīgiem, lai veiktu atbilstošu diagnostiku.
Vispārējās bērna attīstības un spēju izvērtēšana notiek sarunā ar vecākiem, sadarbībā ar bērnu. Tiek veikta dzirdes pārbaude, vispārējās attīstības izvērtēšana (psihodiagnsotika) pie klīniskā psihologa, ADOS tests. Vēl citi izmeklējumi pēc ārsta rekomendācijām, vērojot bērna veselības stāvokli.
AST gadījumā būtiskāka palīdzības un rehabilitācijas taktika balstās uz dažādām nemedikamentozām intervencēm, kas attīstīta bērna spējas un sekmēs iekļaušanos sabiedrībā.
Rehabilitācijas iespējas:
Jāņem vēra, ka bērni ar AST daudz var iegūt no dažāda veida vizuālajiem atbalsta materiāliem, bilžu shēmām un video materiāliem. Tas palīdz vieglāk uztvert apkārtējo pasauli un palīdz vieglāk strukturizēt dienas kārtību, var radīt mazāk nepatīkamu pārsteigumu. Izteiktu sensoro traucējumu gadījumā var censties to pielāgot vai palīdzēt bērnam tajā adaptēties, izmantojot, piemēram, gaismas spilgtuma regulāciju vai skaņu izolējošas austiņas.
Visi rehabilitācijas veidi balstīti pamata mērķī – sekmēt bērna spēju uzlabošanu, lai viņš vieglāk varētu iejusties apkārtējā vidē un ikdienā darboties pēc iespējas pastāvīgāk.
Pašlaik nav radīti tādi medikamenti, kas spētu “izārstēt” AST. Medikamentozu terapiju iespējams lietot gadījumos, kad ir būtiski uzvedības traucējumi vai citas veselības problēmas, kas izteikti ietekmē bērna pašsajūtu vai rada lielas grūtības iekļauties ikdienas aktivitātēs. Medikamentozas terapijas gadījumā svarīgi pārrunāt terapijas sagaidāmos efektus ar ārstu un kopīgi apspriest lietošanas nepieciešamību.
Pēc iespējas agrāk, pamanot pirmos AST simptomus, būtu nepieciešams doties pie speciālista, lai organizētu komandu ar rehabilitācijas speciālistiem un atbalsta pasākumiem. Jo agrāk tiks pamanītas grūtības, jo agrāk iespējams sākt ar tām darboties un trenēt prasmes, kas veicinās bērna labāku dzīves kvalitāti.
Ģimenes ārsts vai pediatrs – kopējās attīstības izvērtēšanai.
Bērnu psihiatrs – psihoemocionālās un komunikācijas sfēras izvērtēšanai, tālākai izmeklēšanas un rehabilitācijas vadīšanai.
Klīniskais psihologs – papildu diagnostika un izglītošana.
Ko darīt, ja bērns pats sev dara pāri - sevi skrāpē vai sev kož, sit galvu pret sienu, baksta ar pirkstu sev ausī, acī u.tml.?
Autisms ir traucējumu spektrs. Simptomi un funkcionēšanas īpatnības katram cilvēkam atšķiras, tādēļ bieži lieto nosaukumu autiskā spektra traucējumi (AST).
Rutīna padara bērniem ar AST pasauli paredzamu un dod drošības sajūtu.
Četru vecāku stāsti par pieredzi, audzinot bērnu ar autiskā spektra traucējumiem - par ceļu līdz diagnozei un ikdienu.
ABA terapija ir veids, kā bērns apgūst dažādas prasmes, kuru galvenais mērķis ir palīdzēt viņam ne tikai iekļauties, bet arī kļūt par pēc iespējas patstāvīgāku sabiedrības locekli.
Klīniskā psiholoģe Zane Kronberga atklāj, kādas ir autiskā spektra traucējumu pazīmes, kā tās var identificēt un kā var palīdzēt klīniskais psihologs.
Audiologopēds ir viens no speciālistiem, pie kura var nonākt bērni ar autiskā spektra traucējumiem. Audiologopēdus bieži jauc ar logopēdiem.
Vena no galvenajām ģenētiķa lomām AST diagnostikas procesā ir citu ģenētisku slimību, kuru pazīmes var atgādināt autismu, izslēgšana.
Autisma gadījumā psihiatrs palīdz izstrādāt psihosociālo rehabilitācijas plānu, kas vērsts uz bērna vajadzībām.
Psihoterapeits galvenokārt nodarbojas ārstēšanu, nevis ar detalizētu autisma pazīmju diagnostiku.
Speciālais pedagogs palīdz bērniem apgūt to, kas tiem nepieciešams – vai tas ir kas akadēmisks, vai saistīts ar kādu citu ikdienas prasmi, piemēram, sīko motoriku vai komunikāciju.
Sociālais rehabilitētājs izvērtē klienta sociālās spējas, nosaka šķēršļus, kas traucē viņam iekļauties sabiedrībā, palīdz apgūt, pilnveidot un uzturēt sociālās prasmes un veicina patstāvību.
Bērnu slimnīcas fonds sagatavojis atbalsta materiālus vecākiem, kuru bērniem konstatēti AST.
PECS (Picture Exchange Communication) ir unikāla alternatīvās komunikācijas sistēma, kas radīta 1980. gados. Tā palīdz tūkstošiem cilvēku, kuriem ir saziņas problēmas.
Viena no būtiskākajām grūtībām cilvēkiem ar AST ir nepieciešamība pēc noteiktas rutīnas un kārtības. Ir daudzas metodes, ko varam izmantot, lai preventīvi novērstu trauksmainību. Viena no metodēm – vizuālie plāni.
Piedāvājam video ierakstu no Jautājumu un atbilžu dienas kopā ar Bērnu slimnīcas Bērnu psihiatrijas klīnikas speciālistiem, kurā tika pārrunāti jautājumi par neirālās attīstības traucējumu diagnostiku, uzvedības problēmām, ēšanas traucējumiem un depresiju bērnu un pusaudžu vidū.
Seminārs visiem, kam ir saskarsme ar bērniem, kuriem konstatēti neirālās attīstības traucējumi un vajadzīga agrīnā intervence. Seminārs norisinājās 2024. gada 24. martā.
Efektīva stratēģija un intervenču kopums, lai novērstu vai samazinātu attīstības traucējumu simptomātiku un uzlabotu funkcionālos rezultātus nākotnē.
Bērnības autisms ir ar nervu sistēmas attīstību saistīts traucējums.
Mentālo veselību raksturo dažādi dzīves aspekti un svarīgi pievērst uzmanību tiem visiem, lai saprastu, vai jūtamies apmierināti ar savu ikdienu.
Efektīva stratēģija un intervenču kopums, lai novērstu vai samazinātu attīstības traucējumu simptomātiku un uzlabotu funkcionālos rezultātus nākotnē (parasti vecumā no 0 līdz 4 gadiem).