Mentālā veselība
Mentālo veselību raksturo dažādi dzīves aspekti un svarīgi pievērst uzmanību tiem visiem, lai saprastu, vai jūtamies apmierināti ar savu ikdienu.
Intelektuālās attīstības traucējumi (IT) – saukti arī par garīgo atpalicību.
Intelektuālās attīstības traucējumi pieder neirālās attīstības traucējumu grupai. Šos traucējumus raksturo intelekta nepilnīgas attīstības stāvoklis, kas īpaši izpaužas ar to iemaņu traucējumiem, kas parādās attīstības periodā un iespaido vispārējo intelekta līmeni – kognitīvās, valodas, motoriskās un sociālās iemaņas. Intelektuālās attīstības traucējumu gadījumā ir mācīšanās grūtības, lēnāka to attīstība. Parasti to iespējams ievērot jau agrīnā bērnībā. Nereti cilvēkiem ar intelekta attīstības traucējumiem ir arī diagnosticējami galvas smadzeņu bojājumi vai to darbības traucējumi, kas ir iedzimti vai attīstās dzīves laikā.
Zemas kognitīvās spējas – spriešana, plānošana, problēmu risināšana, abstrakta domāšana, mācīšanas spējas. Spēju attīstība norit lēnāk nekā vienaudžiem;
Adaptīvas uzvedības traucējumi – komunikācija, sociālā iesaiste, funkcionēšana skolā un darbā, neatkarība no aprūpētāja mājās un sabiedrībā. Nepieciešams atbalsts mācību iestāde, darbā, neatkarīgā dzīvē funkcionēšanas traucējumu dēļ.
Izšķir vieglu, vidēju, smagu un dziļu garīgu atpalicību:
Intelektuālās attīstības traucējumu izplatība pasaulē ir starp 1-3%. Bieži tiek konstatēts ap trīs gadu vecumu, zēniem biežāk nekā meitenēm, attīstības valstīs 2x biežāk nekā attīstītajās valstīs.
Iespējamie cēloņi ir saistīti ar smadzeņu bojājumu grūtniecības laikā, dzemdību traumas, pēc pārciestām slimībām vai traumām.
Garīgās atpalicības pakāpe tiek noteikta, izmantojot standartizētus intelekta testus. Papildus var lietot skalas, kas nosaka sociālo adaptāciju konkrētajā vidē. Šie mērījumi aptuveni izsaka garīgās atpalicības pakāpi. Jāņem vērā, ka standarta skalas, kas nosaka augstāk minētos IQ mērījumus skaitliskā formā, iespējams izmantot bērniem pēc 6 gadu vecuma. Līdz šim vecumam izmanto skalas, kas vispārēji apraksta attīstību, salīdzinot bērna attīstītās prasmes un to līmeni. Diagnoze atkarīga arī no vispārējā intelekta funkciju novērtējuma, ko veic pieredzējis speciālists.
Visos gadījumos terapija ir agrīna atklāšana un rehabilitācija. Tā kā specifisko etioloģiju nevar noteikt gandrīz 40% gadījumu un daudzi cēloņi nav ārstējami, tad vairumā gadījumu ārstēšanas mērķis nebūs panākt „izārstēšanos”, bet gan samazināt simptomu smagumu un funkcionēšanas grūtības, samazinot risku (piemēram, nodrošinot drošību mājās un skolā), mācoties autonomiju, uzlabojot dzīves kvalitāti un atbalstu no ģimenes un aprūpētājiem.
Rekomendēta psihorehabilitācija, ergoterapija, mācīšanās ar speciālo pedagogu, logopēdu, mākslas, mūzikas, smilšu terapija. Ļoti svarīgs ir atbalsts un aprūpe.
Izvairīšanās no iespējamiem riska faktoriem grūtniecības laikā, iespēju robežās dzemdību laikā. Laicīgi pamanīt iespējamos intelektuālās attīstības simptomus zīdaiņa un mazā bērna vecumā, lai savlaicīgi sniegtu nepieciešamo palīdzību, minimalizētu funkcionāšanas spēju traucējumus nākotnē.
Ja rodas aizdomas par iespējamiem intelektuālās attīstības traucējumiem, konsultējieties pie sava ģimenes ārsta, lai izvērtētu iespējamo intelektuālās attīstības traucējumus. Ja būs nepieciešams, tālāk Jūs novirzīs izmeklēšanai pie bērnu psihiatra. Izvērtēšanā var tikt iesaistīts arī bērnu neirologs, pediatrs, ģenētiķis, audiologopēds, ergoterapeits. Speciālistu komandas sastāvs atkarīgs no grūtībām, ar kurām sastopas bērns.
Mentālo veselību raksturo dažādi dzīves aspekti un svarīgi pievērst uzmanību tiem visiem, lai saprastu, vai jūtamies apmierināti ar savu ikdienu.