Padomi, ko darīt, lai pusaudzis nesāktu lietot narkotikas
Profilakses darbs ir daudz efektīvāks nekā ārstēšana un psihosociālās rehabilitācijas darbs pēc tam, kad atkarība jau ir izveidojusies.
Nepieciešamība līdzināties vienaudžiem un iederēties kompānijā, sarežģījumi skolā, iespēja aizbēgt no realitātes, vēlme pēc nebijušām sajūtām-paaugstina risku pamēģināt narkotikas.
Slimību klasifikatorā (ICD-10) teikts, ka: „Vielu atkarība ir psihiski un uzvedības traucējumi, kurus izsauc psihoaktīvu vielu lietošana un kurus raksturo:
Vielu atkarības kā slimības būtiska pazīme ir tā, ka atkarīgs cilvēks vairs nav spējīgs atgriezties pie epizodiskas tās vai citas atkarību izraisošas vielas lietošanas. Viņš nespēj kontrolēt atkarības procesu tikai ar gribasspēku un raksturu. Diagnozi par atkarību uzstāda ārsts – narkologs.
Pazīmes un simptomi, kas var liecināt, ka pusaudzis lieto narkotiskās vielas:
Iemesli, kāpēc pusaudži sāk lietot narkotiskās vielas, var būt ļoti dažādi. Tie var būt saistīti gan ar pusaudžu vecumposmam raksturīgajām uzvedības īpatnībām, gan ar apkārtējās vides īpatnībām (ģimeni, draugu loku, vielu pieejamību u.c.), gan – ar paša pusaudža emocionālo pašsajūtu un personības īpatnībām.
Biežākie iemesli, kāpēc pusaudzis sāk lietot narkotiskās vielas:
Diemžēl daļai pusaudžu narkotisko vielu pamēģināšana un eksperimenti ar tām pamazām var kļūt par atkarību, kas nākotnē var negatīvi ietekmēt viņu fizisko un garīgo veselību, nākotnes iespējas, un pat apdraudēt viņu dzīvību.
Ko darīt, ja pusaudzis sācis lietot narkotiskās vielas
Lai atbildētu uz jautājumu “Ko darīt?”, sākotnēji būtu svarīgi saprast, kāpēc pusaudzis ir pievērsies narkotisko vielu lietošanai – ko tas viņam dod, no kā tas viņu pasargā, kādā veidā tas viņam palīdz tikt galā ar viņa pašreizējo dzīves situāciju. Tikai pēc tam, kad būsiet atbildējis sev uz jautājumu “Kāpēc pusaudzis ir izvēlējies šāda veida uzvedību?”, varēsiet labāk saprast, ko darīt tālāk, jo ārstēšanas procesā svarīgi ir strādāt ar problēmas pamatiemesliem (piemēram, attiecību grūtībām ģimenē vai skolā, pusaudža emocionālajām vai saskarsmes grūtībām, viņa brīvā laika organizēšanu u.tml.).
Nereti pusaudža atkarības ārstēšanas procesā ir svarīgi, lai vienlaikus arī viņa vecāki būtu gatavi strādāt ar sevi (savām pārliecībām, uzvedību, atkarībām, problēmām u.c.), izglītoties par pusaudžu vecumposma īpatnībām un efektīvākajām audzināšanas metodēm šajā vecumposmā, strādāt pie savstarpējo attiecību uzlabošanas ģimenes locekļu starpā u.tml. Jāatceras, ka pusaudžu atkarības un uzvedības grūtības nereti ir saistītas ar savstarpējo attiecību grūtībām ģimenē. Ļoti svarīgi, lai vecāki gribētu risināt un aktīvi risinātu savstarpējo attiecību grūtības attiecībās ar pusaudzi, jo bez emocionāli tuvām un uzticības pilnām savstarpējām attiecībām viņi nespēs palīdzēt pusaudzim risināt viņa problēmas (ne tās, kas saistītas ar narkotisko vielu lietošanu, ne citas).
Jāuzsver, ka līdzīgi kā pie daudzām citām saslimšanām, arī dažādu atkarību gadījumos profilakses darbs ir daudz efektīvāks nekā ārstēšana un psihosociālās rehabilitācijas darbs pēc tam, kad atkarība jau ir izveidojusies. Jāatgādina, ka atkarība veidojas pakāpeniski un katrā no atkarības veidošanās posmiem vēlamā vecāku un citu problēmas risināšanā iesaistīto personu rīcība būs atšķirīga.
Profilakses darbs ir daudz efektīvāks nekā ārstēšana un psihosociālās rehabilitācijas darbs pēc tam, kad atkarība jau ir izveidojusies.
Nereti pusaudža atkarības ārstēšanas procesā ir svarīgi, lai vienlaikus arī viņa vecāki būtu gatavi strādāt ar sevi.
Ir tādas vielas, kas ietekmē mūsu smadzeņu darbību un izmaina pašsajūtu. Atkarīgs cilvēks vairs nespēj kontrolēt apreibinošo vielu lietošanu.
Mentālo veselību raksturo dažādi dzīves aspekti un svarīgi pievērst uzmanību tiem visiem, lai saprastu, vai jūtamies apmierināti ar savu ikdienu.
Atkarība no dažādām vielām, piemēram, tabakas, alkohola, narkotiskajām vielām, medikamentiem u.c.