Kas ir uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS)
Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (turpmāk UDHS) ir psihiatrisks traucējums, kas ir saistīts ar bērna neirālo attīstību.
Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS) ir viens no visbiežāk sastopamajiem psihisko traucējumu veidiem bērnībā, kas nozīmīgai pacientu daļai var saglabāties arī pusaudžu un pieaugušā vecumā.
UDHS pieder plašākai neirālās attīstības traucējumu grupai un ir saistīts ar atipisku bērna centrālās nervu sistēmas attīstību un nobriešanu, ko nosaka sarežģīta daudzu bioloģisko, ģenētisko un vides, psihosociālo faktoru mijiedarbība. UDHS nav slimība, bet viens no bērna nervu sistēmas attīstības veidiem. Tāpat UDHS nav uzvedības traucējums, kaut arī brīžiem bērna uzvedība var būt izaicinoša.
UDHS bērniem klīniski izpaužas ar grūtībām koncentrēt uzmanību, motorisku nemieru un impulsivitāti, kas nozīmīgi traucē bērna sociālajai funkcionēšanai un ierobežo bērna spējas veiksmīgi iekļauties izglītības sistēmā un citās vidēs. Neatklāts un neārstēts UDHS ir saistīts ar būtiski paaugstinātu risku citu psihisku traucējumu (uzvedības traucējumu, emociju traucējumu, narkotisku vielu atkarības u.c.) attīstībai un nelabvēlīgu sociālo prognozi pusaudžu un pieaugušā vecumā.
Par UDHS varētu liecināt šādi psiholoģiskie un uzvedības simptomi, kas tiek iedalīti trīs lielās grupās.
Jāatceras, ka bērni ar UDHS arī var piedzīvot trauksmi un nomāktību, vainot sevi par bieži saņemtiem aizrādījumiem no apkārtējiem. Viņi var sastapties ar grūtībām. Nereti sekas bērna/pusaudža ar UDHS neuzmanībai, hiperaktivitātei un impulsivitātei ir grūtības ikdienas funkcionēšanā (mācību procesā un starppersonu attiecībās). Šādā gadījumā būtu nepieciešama speciālista vizīte, lai saņemtu atbilstošu palīdzību.
Precīzs UDHS cēlonis nav pilnībā zināms. Tiek uzskatīts, ka nozīme ir dažādu faktoru kombinācijai.
UDHS skrīnings visiem pirmsskolas izglītības iestādes, sākumskolas, pamatskolas vai vidusskolas audzēkņiem nav lietderīgs. Ja bērnam/pusaudzim ir mācīšanās vai uzvedības grūtības un viņa vecākam/likumiskajam pārstāvim vai pašam pacientam ir sūdzības par UDHS pamata simptomiem, vai, ja bērns/pusaudzis ir UDHS riska grupā, tad primārās veselības aprūpes speciālistam ir jāveic UDHS skrīnings ar vecumgrupai piemērotiem vecāku aptaujas un/vai pašaptaujas instrumentiem, jānovērtē funkcionēšanas traucējumu izteiktība un ietekmes pakāpe.
Kā papildu izmeklēšanas metodes bez vecāku un paša bērna apjautāšanas var izmantot arī psiholoģisko izpēti, ko veic psihologs, lai izvērtētu kopējās kognitīvās spējas un uzmanības noturību.
UDHS ārstēšana ir komplekss pasākumu kopums, kurā aktīvi piedalās gan bērns/pusaudzis un viņa vecāki, gan pirmsskolas un skolas pedagogi, gan sociālie darbinieki, gan ārsti (bērnu psihiatri, bērnu neirologi, psihoterapeiti, pediatri, ģimenes ārsti).
Bērnus līdz sešu gadu vecumam ārstē ar nemedikamentozām intervencēm. Bērniem no sešu gadu vecuma ir pieejama kombinēta terapija: nemedikamentozās intervences + medikamentozā terapija.
Nemedikamentoza intervence – uz uzvedību fokusētas ģimenes intervences, psihosociālas intervences pirmsskolas un skolas vidū, sociālo iemaņu trenēšana un kognitīvi biheivorālā intervence, uztura terapija.
Šīs intervences ietver strukturizētu dienas režīmu, vecāku izglītošanu par attiecībām ar bērnu un audzināšanas aspektiem.
Tāpat noderīgi zināt, ka veiksmīgai mācību procesa nodrošināšanai ir nepieciešami saprātīgi pielāgojumi no mācību iestādes puses (sēdināt tuvāk skolotāja galdam, individuāla pedagoga uzmanība un atbalsts (iesaistīt arī atbalsta personālu), mazināt gaidīšanas laiku starp aktivitātēm, uzdevumus, kas prasa lielu uzmanības koncentrāciju, veikt ne ilgāk par 15 minūtēm, tad 5 minūtes atslodze, pozitīvs pamudinājums, pārbaudes darbu rakstīšana individuāli, pēc iespējas klusākā telpā, papildus laiks uzdevumu veikšanai u.t.t.).
Medikamentozā terapija sevī galvenokārt ietver ārstēšanu ar stimulantu grupas medikamentiem, kas palīdz mazināt UDHS raksturīgo simptomātiku un bērnam vieglāk organizēt apmācības procesu. Katram bērnam medikamentu terapijas deva tiek pielāgota individuāli, un medikaments var tikt lietots 1-2 reizes dienā (atkarīgs no medikamentu darbības ilguma). Brīdī, kad vakarpusē medikamenta iedarbība beidzas, bērna uzvedība kļūst līdzīgāka iepriekšējai un var novērot raksturīgos UDHS simptomus.
Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (turpmāk UDHS) ir psihiatrisks traucējums, kas ir saistīts ar bērna neirālo attīstību.
OK! Ārsts pateica, ka man ir UDHS, nu un?!... Un tā arī ir! Tu esi vienkāršs pusaudzis ar savām īpatnībām, bet kuram to nav?
Efektīva stratēģija un intervenču kopums, lai novērstu vai samazinātu attīstības traucējumu simptomātiku un uzlabotu funkcionālos rezultātus nākotnē.
Mentālo veselību raksturo dažādi dzīves aspekti un svarīgi pievērst uzmanību tiem visiem, lai saprastu, vai jūtamies apmierināti ar savu ikdienu.
Efektīva stratēģija un intervenču kopums, lai novērstu vai samazinātu attīstības traucējumu simptomātiku un uzlabotu funkcionālos rezultātus nākotnē (parasti vecumā no 0 līdz 4 gadiem).