Agrīna bērna attīstība un intervence
Efektīva stratēģija un intervenču kopums, lai novērstu vai samazinātu attīstības traucējumu simptomātiku un uzlabotu funkcionālos rezultātus nākotnē.
Miega traucējumi ir jebkādi apstākļi, kas negatīvi ietekmē miega kvalitāti, ilgumu vai miega cikla struktūru. Tie var apgrūtināt aizmigšanu, traucēt nepārtrauktu miegu vai radīt pārmērīgu miegainību dienas laikā.
Terapeits nestrādā tieši ar bērnu, bet gan ar vecākiem vai aizbildņiem, jo tieši viņi ir tie, kas vāks datus, mainīs dienas režīmu un pielietos uzvedības stratēģijas. Terapeits apmāca vecākus, un vecāki īsteno terapijas protokolu.
Kāpēc svarīgi apmācīt vecākus?
Miega traucējumi bērniem ar AST
Izplatība
Miega traucējumu sekas
Problēmas ar miegu negatīvi ietekmē:
Kā tas ietekmē visu ģimeni?
Uzvedības novērtējums miega traucējumu gadījumā:
Miega dienasgrāmatas un nakts videoieraksti ļauj identificēt:
Mainām PIRMS uzvedības (antecedents) |
Mainām PĒC uzvedības (sekas) |
|
|
Miega sagatavošanas režīms
Procedūra: 1. Datu apkopošana par notikumiem parastajā dienā
2. Apspriešanās ar vecākiem:
3. Iepazīšanās ar miega higiēnas ieteikumiem un vienošanās kopā ar ģimeni par to, kādas izmaiņas esatgatavi veikt savā ikdienas rutīnā:
Miega rituālu mainīšana
Procedūra
1. Analizējiet visus stimulus pirms miega - kam bērns pieskaras, satver, sasprindzina, tur mutē (knupītis/kaut kas cits), kad aizmieg;
2. Nosakiet galīgo mērķi (stimulus, kas veicina aizmigšanu) atbilstoši vecāku vēlmēm - kā un ar ko jūs vēlētos, lai bērns aizmigtu (ieskaitot vecāku klātbūtni/dalību aizmigšanas procesā);
3. Izveidojiet plānu pakāpeniskai stimulu klātbūtnes samazināšanai un to aizvietošanai ar vēlamajiem
Miega laika maiņa
Procedūra
1. Jāuzsāk bērna gulēšana tuvāk tam laikam, kad bērns parasti aizmieg pats (pat ja tas ir vēlāks laiks). Iespējams, būs nepieciešamas papildus aktīvas nodarbes vakarā, lai bērns nogurtu (pastiprinot motivācijas apstākļus miegam);
2. Sekojiet šim režīmam līdz brīdim, kad bērns sāks aizmigt pāris minūšu laikā pēc tam, kad iekāpj gultā;
3. Ja bērns stabilizēti aizmieg noteiktā laikā, mainiet dienas grafiku tā, lai bērns celtos agrāk, gulētu mazāk dienas laikā, pēc tam pārceliet laiku uz nakts miegu uz agrāku laiku:
Miega laika ierobežošana
Procedūra
1. Uz laiku samaziniet miega ilgumu līdz 90% no ierastā:
2. Pēc problēmu novēršanas (bērns ātri aizmieg, dziļi guļ bez nakts pamošanās) miega grafiku var pakāpeniski pielāgot piemērotākam.
Dzēšana
Procedūra
1. Ielieciet bērnu gultā un novēliet viņam labu nakti (piemēram, apķeriet, sakiet "arlabunakti", uzklājiet segu);
2. Izejiet no guļamistabas;
3. Ja bērns iznāk no guļamistabas, seko pieaugušajam, vecāks maigi, klusējot, sniedz bērnam fizisku norādījumu atgriezties gultā. Šis solis 3 tiek veikts bez papildus uzmanības (bez acu kontakta, vārdiem, paskaidrojumiem, apskāvieniem utt.)
Pakāpeniskā dzēšana
Procedūra
1. Ielieciet bērnu gultā un novēliet viņam labu nakti (piemēram, apķeriet, sakiet “arlabunakti", uzklājiet segu);
2. Izejiet no guļamistabas;
3. Iestatiet taimeri (intervāls tiek noteikts atkarībā no reakciju laika) un ieejiet istabā tikai pēc taimeru signāla;
4. Ja bērns iznāk no guļamistabas, seko pieaugušajam, vecāks maigi, klusējot, sniedz bērnam fizisku norādījumu atgriezties gultā.
Tas ļauj izveidot pastiprinājuma grafiku (vecāku uzmanība), kas ir balstīts uz laiku, nevis reakcijām.
Miegs ir pamatvajadzība — jo labāk guļam, jo labāk dzīvojam! Tas ir būtisks atmiņai, uzmanībai, lēmumu pieņemšanai un mācīšanās procesam. Pastāvīgs nogurums negatīvi ietekmē apmācību procesu, bērna uzvedību un spēju baudīt ikdienas dzīvi.
Efektīva stratēģija un intervenču kopums, lai novērstu vai samazinātu attīstības traucējumu simptomātiku un uzlabotu funkcionālos rezultātus nākotnē.