Pārlekt uz galveno saturu

Kā pārvarēt miega traucējumus un uzlabot dzīves kvalitāti

Attēls
Miegs 1-3 gadus vecam bērnam
Created: 14. aprīlis, 2025. gads
Atjaunots: 16. aprīlis, 2025. gads

Miega traucējumi ir jebkādi apstākļi, kas negatīvi ietekmē miega kvalitāti, ilgumu vai miega cikla struktūru. Tie var apgrūtināt aizmigšanu, traucēt nepārtrauktu miegu vai radīt pārmērīgu miegainību dienas laikā.

Apmācību modelis

Terapeits nestrādā tieši ar bērnu, bet gan ar vecākiem vai aizbildņiem, jo tieši viņi ir tie, kas vāks datus, mainīs dienas režīmu un pielietos uzvedības stratēģijas. Terapeits apmāca vecākus, un vecāki īsteno terapijas protokolu.

Kāpēc svarīgi apmācīt vecākus?

  • Ļauj samazināt miega traucējumus;
  • Ļauj samazināt stresa līmeni un nevēlamu uzvedību;
  • Prasmju ģeneralizācija;
  • Ja vecāks ir iesaistīts, būs labāki rezultāti;
  • Var apmācīt jebkuru vecāku, nav cilvēka, kuru nevar apmācīt;
  • Kultūras daudzveidība un ģimenes ieradumi – jāņem vērā, it īpaši strādājot mājas vidē.

Miega traucējumi bērniem ar AST

  • Problēmas ar aizmigšanu un/vai miega ilgumu (disomnija);
  • Bieža pamošanās, staigāšana miegā;

Izplatība

  • 44-83% bērnu ar AST (3-15 gadi);
  • Biežāk sastopams bērniem, kas jaunāki par 8 gadiem.

Miega traucējumu sekas

Problēmas ar miegu negatīvi ietekmē:

  • Neiroloģisko attīstību;
  • Mācīšanos;
  • Atmiņu;
  • Veicina nevēlamās uzvedības biežāku izpausmi dienas laikā.

Kā tas ietekmē visu ģimeni?

  • Vecāku izsīkums un miega trūkums – pastāvīga nakts celšanās izraisa hronisku nogurumu, aizkaitināmību un nespēju koncentrēties;
  • Paaugstināts stress un spriedze – vecāki jūtas bezspēcīgi, vainīgi vai frustrēti, jo nespēj "atrisināt problēmu";
  • Zemāka emocionālā noturība – miega trūkums mazina spēju pacietīgi reaģēt uz bērna uzvedību dienas laikā;
  • Attiecību spriedze starp vecākiem – domstarpības par audzināšanas pieeju, savstarpējs pārmetums;
  • Mazāk kvalitatīva laika kopā – enerģijas trūkums liedz baudīt ģimenes aktivitātes vai atpūtu.

Uzvedības novērtējums miega traucējumu gadījumā:

  • Nepieciešams noteikt uzvedības funkciju:
    • Vēlme neiet gulēt/nakts pamošanās visbiežāk izraisa vairāki faktori;
    •  Ļoti iespējams, ka uzmanība ir primārā funkcija šādai uzvedībai!
  • Izvēlēties iejaukšanos atkarībā no uzvedības funkcijas;
  • Nepieciešams sagatavot palīgierīces: Infrasarkano nakts video vai video-pulksteni, aktigrāfu, miega dienasgrāmatu.

Miega dienasgrāmatas un nakts videoieraksti ļauj identificēt:

  • Miega sākumu;
  • Uzvedību, kas traucē miegam (bieži pamostas);
  • Staigāšana miegā (lunātisms);
  • Kopējo miega ilgumu;
  • Vecāku klātbūtni miega laikā;
  • Medikamentu lietošanu.

Iejaukšanās miega traucējumu novēršanai

Mainām PIRMS uzvedības (antecedents)

Mainām PĒC uzvedības (sekas)

  • Miega sagatavošanas režīms;
  • Miega rituālu maiņa;
  • Miega laika maiņa;
  • Miega ierobežošana dienas laikā;
  • Plānotas pamošanās.
  • Dzēšana;
  • Pakāpeniska dzēšana.

 

Miega sagatavošanas režīms

Procedūra: 1. Datu apkopošana par notikumiem parastajā dienā

  • Apkopojiet VISU nepieciešamo informāciju, kas saistīta ar miegu:
    • Laiks, kad bērns pamostas;
    • Dienas miega biežums un ilgums (un pat miega vieta);
    • Noteiktais sagatavošanās laiks pirms miega;
    • Laiks, kad bērns aizmieg;
    • Nakts pamošanās laiki;

2.  Apspriešanās ar vecākiem:

  • Kādi brīži ikdienas rutīnā nevar tikt mainīti?
  • Kādi ir miega problēmu brīži?

3. Iepazīšanās ar miega higiēnas ieteikumiem un vienošanās kopā ar ģimeni par to, kādas izmaiņas esatgatavi veikt savā ikdienas rutīnā:

  • Izvairīties no noteiktas vides vai cilvēkiem iemigšanas laikā dienā un vakarā;
  • Kontrolēt vidi (gaiss, gaisma utt.);
  • Mainīt darbības, kas saistītas ar vidi;
  • Mainīt darbību secību;
  • Mainīt veidu, kā jūs uzdodat jautājumus vai atbildat;
  • Izmantot vizuālus vai dzirdamus norādījumus.

Miega rituālu mainīšana

Procedūra

1. Analizējiet visus stimulus pirms miega - kam bērns pieskaras, satver, sasprindzina, tur mutē (knupītis/kaut kas cits), kad aizmieg;

2. Nosakiet galīgo mērķi (stimulus, kas veicina aizmigšanu) atbilstoši vecāku vēlmēm - kā un ar ko jūs vēlētos, lai bērns aizmigtu (ieskaitot vecāku klātbūtni/dalību aizmigšanas procesā);

3. Izveidojiet plānu pakāpeniskai stimulu klātbūtnes samazināšanai un to aizvietošanai ar vēlamajiem

Miega laika maiņa

Procedūra

1. Jāuzsāk bērna gulēšana tuvāk tam laikam, kad bērns parasti aizmieg pats (pat ja tas ir vēlāks laiks). Iespējams, būs nepieciešamas papildus aktīvas nodarbes vakarā, lai bērns nogurtu (pastiprinot motivācijas apstākļus miegam);

2. Sekojiet šim režīmam līdz brīdim, kad bērns sāks aizmigt pāris minūšu laikā pēc tam, kad iekāpj gultā;

3. Ja bērns stabilizēti aizmieg noteiktā laikā, mainiet dienas grafiku tā, lai bērns celtos agrāk, gulētu mazāk dienas laikā, pēc tam pārceliet laiku uz nakts miegu uz agrāku laiku:

  • Pārvietojiet laiku pakāpeniski, nelielos laika intervālos (par 10-20 minūtēm agrāk);
  • Galīgais mērķis: bērns aizmieg 20 minūšu laikā, kas ir ērts vecākiem.

Miega laika ierobežošana

Procedūra

1. Uz laiku samaziniet miega ilgumu līdz 90% no ierastā:

  • Kopējā miega laika uzskaitei var veidot miega žurnālu;
  • Tāpat kopējā miega laika uzskaitei var izmantot aktigrafu (miega kontroles ierīci);
  • Lai samazinātu miega laiku, var pamodināt bērnu agrāk;

2. Pēc problēmu novēršanas (bērns ātri aizmieg, dziļi guļ bez nakts pamošanās) miega grafiku var pakāpeniski pielāgot piemērotākam.

Dzēšana

Procedūra

1. Ielieciet bērnu gultā un novēliet viņam labu nakti (piemēram, apķeriet, sakiet "arlabunakti", uzklājiet segu);

2. Izejiet no guļamistabas;

3. Ja bērns iznāk no guļamistabas, seko pieaugušajam, vecāks maigi, klusējot, sniedz bērnam fizisku norādījumu atgriezties gultā. Šis solis 3 tiek veikts bez papildus uzmanības (bez acu kontakta, vārdiem, paskaidrojumiem, apskāvieniem utt.)

Pakāpeniskā dzēšana

Procedūra

1. Ielieciet bērnu gultā un novēliet viņam labu nakti (piemēram, apķeriet, sakiet “arlabunakti", uzklājiet segu);

2. Izejiet no guļamistabas;

3. Iestatiet taimeri (intervāls tiek noteikts atkarībā no reakciju laika) un ieejiet istabā tikai pēc taimeru signāla;

4. Ja bērns iznāk no guļamistabas, seko pieaugušajam, vecāks maigi, klusējot, sniedz bērnam fizisku norādījumu atgriezties gultā.

Tas ļauj izveidot pastiprinājuma grafiku (vecāku uzmanība), kas ir balstīts uz laiku, nevis reakcijām.

Miegs ir pamatvajadzība — jo labāk guļam, jo labāk dzīvojam! Tas ir būtisks atmiņai, uzmanībai, lēmumu pieņemšanai un mācīšanās procesam. Pastāvīgs nogurums negatīvi ietekmē apmācību procesu, bērna uzvedību un spēju baudīt ikdienas dzīvi.

Informatīvs seminārs - video

Tēma

Agrīna bērna attīstība un intervence

Efektīva stratēģija un intervenču kopums, lai novērstu vai samazinātu attīstības traucējumu simptomātiku un uzlabotu funkcionālos rezultātus  nākotnē.