Pārlekt uz galveno saturu

Vadlīnijas pārmaiņu vadīšanā bērniem ar Autiskā spektra traucējumiem

Rutīna padara bērniem ar AST pasauli paredzamu un dod drošības sajūtu.

Attēls
berns ar autismu
Created: 28. maijs, 2022. gads
Atjaunots: 15. augusts, 2022. gads

Bērniem ar Autiskā spektra traucējumiem (AST) īpaši grūti tikt galā ar pārmaiņām. Arī bērniem ar tipisku nervu sistēmas attīstību pārmaiņas, īpaši straujas, rada trauksmi. Bet bērniem ar AST rutīna (vienveidīgs, paredzams dienas režīms) ir svarīga gan sensorās informācijas uztveres īpatnību, gan grūtību dēļ, kas saistās ar sociālās mijiedarbības un sociālo situāciju izpratni. Rutīna padara bērniem ar AST pasauli paredzamu un dod drošības sajūtu. Savukārt rutīnas maiņa jeb pārmaiņas var novest pie ārkārtīgas trauksmes un uzvedības problēmām, tai skaitā agresijas pret sevi vai citiem.

Lai palīdzētu bērnam un izvairītos no nevēlamām sekām, bērns gaidāmajām pārmaiņām laicīgi jāgatavo. Jo laicīgāk viņš tiks informēts un jo vairāk laika viņam būs atkārtoti iegūt informāciju par gaidāmajām pārmaiņām un pierast pie tām, jo vieglāk tās noritēs.

 Tā kā bērni ar AST vislabāk uztver vizuālu informāciju, arī sagatavošanai pārmaiņām ieteicams notikt, izmantojot vizuālus stimulus. Mazākiem bērniem līdz 7 gadu vecumam un bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem vislabāk izmantot īstu priekšmetu, vietu, cilvēku fotogrāfijas. Lielākiem bērniem tie var būt zīmēti attēli, tad shematiski attēli vai piktogrammas un, kad bērns spēj patstāvīgi lasīt, rakstīta informācija.

Ieteicamais sagatavošanas process

Tiklīdz ir zināms, ka bērnu sagaida pārmaiņas, viņš par to jāinformē, izmantojot vizuālu atbalstu:

  • Fotoattēli – tiklīdz ir zināms, ar kādiem cilvēkiem un vietām būs saistītas pārmaiņas, bērnam jāparāda fotoattēli, kas saistīti ar gaidāmo notikumu (vietas un ar to saistīto cilvēku fotogrāfijas); Piemēram, mēs dosimies uz bērnu slimnīcu, tā izskatās šādi. Un iesim pie ārsta, viņš izskatās šādi.
Attēls
karte
Attēls
ārsts

1. un 2. attēls. Detalizēts skaidrojums bērnam pa soļiem.

  • Klātienes apmeklējums – bērnam jāļauj (vēlams vairākkārt) iepazīties ar jauno vietu un cilvēkiem klātienē, nesteidzinot, ļaujot viņam izpētīt jauno vietu un tās radītās sajūtas savā ātrumā un savas intereses vadītam;
  • Video materiāls – ja iespējams, apmeklējot gaidāmo pārmaiņu vietu, nofilmējiet to un pēc tam atkārtoti rādiet šo videomateriālu bērnam;
  • Sociālais stāsts – izveidojiet sociālu stāstu, kurā ar bilžu palīdzību secīgi parādiet, kādas tieši pārmaiņas bērnu sagaida. Piemēram, mēs dosimies uz bērnu slimnīcu, uz ultrasonogrāfiju. Kā tas notiks, uzzini te: http://www.veselapasaule.lv/cit/lv/enciklopedija/izmeklejums/ultrasonografija
  • Mēneša kalendārs – atzīmējiet mēneša kalendārā dienu, kad notiks pārmaiņas. Piemēram, atbilstošā datumā ievieto gaidāmo notikumu (pārmaiņu), katru dienu pārskata, kura šobrīd diena kalendāra un cik vēl tālu līdz “notikumam”
Attēls
Kalendāra autors N. Repina

3. attēls.  Kalendāra autors N. Repina.

  • Nedēļas kalendārs – atzīmējiet nedēļas kalendāra dienu un laiku, kad ir gaidāmas pārmaiņas. Piemēram, trešdien pēc lasīšanas atbrauks audžu mamma (un attiecīgi trešdienā zem lasīšanas kartiņas pievieno kartiņu ar audžu mammas attēlu;
  • Dienas plāns (režīms) – atzīmējiet dienas plānā, kad tieši bērnu sagaida pārmaiņas. Piemēram, ir pienācis skolas laiks, tāpēc šodien Tev pēc zobu tīrīšanas un ķemmēšanās būs jāņem mugursoma un jābrauc uz skolu;
  • Pirms un pēc – pirms gaidāmā notikuma atgādiniet, kas ar bērnu notiks (pārmaiņa) un kas patīkams tam sekos (kaut kas, kas bērnu iepriecina, piemēram, mīļākās spēles). Piemēram, mēs vispirms uztaisīsim poti un pēc tam brauksim ar vilcienu.

Svarīgi gaidāmajām pārmaiņām sagatavot ne tikai bērnu, bet arī cilvēkus, ar kuriem viņam turpmāk būs saskarsme (skolotāji, audžuģimene, ārsti u.c.). Viņi jāinformē par to:

  • Kas bērnu satrauc;
  • Kas bērnu nomierina;
  • Kādā veidā un ar kādām metodēm viņš komunicē.

Slavējiet un apbalvojiet bērnu katru reizi, kad viņš cenšas!

Saistītās apakštēmas