Pārlekt uz galveno saturu

Sarkanie karogi runas, valodas, komunikācijas un sociālo iemaņu attīstībā līdz 3 gadu vecumam

Attēls
mazulis
Created: 7. oktobris, 2024. gads
Atjaunots: 7. oktobris, 2024. gads

1-2 mēneši

  • Nav aktīva zīšana/rīšana;
  • Nereaģē uz skaņām;
  • Nefiksē skatienu uz seju;
  • Nesmaida;
  • Vienaldzīgs pret cilvēka balsi;
  • Izteikti jūtīgs pret kairinājumu (pieskāriens, gaidām, skaņu);
  • Ar kliegšanu neizrāda nepatiku.

 

3-5 mēneši

  • Neveido rīkles skaņas (aha, ehe);
  • Neatdarina lūpu skaņas;
  • Neveido “sociālo smaidu”;
  • Nesmejas balsī;
  • Neieklausās aprūpētāja balsī;
  • Necenšas pievērst sev uzmanību;
  • Nelaokalizē skaņas avotu no sāniem;
  • Nereaģē uz jaunām skaņām;
  • Vājas emocionālās izpausmes;
  • Rokās esošos priekšmetus necenšas “nogaršot”, neliek tos mutē.

6-8 mēneši

  • Kluss, nav vokalizācijas iezīmju;
  • Nekliedz, nelallina, nespiez;
  • Neveido zilbju atdarinājumus;
  • Neizmanto balsi, lai pievērstu sev uzmanību;
  • Nediferencē trokšņus.

9-12 mēneši

  • Nav neverbālas komunikācijas: norādošais žests, acu kontakts, mīmikas;
  • Nav verbālās komunikācijas: zilbju vai vārdu ar nozīmi;
  • Neatsuacās uz savu vārdu;
  • Neseko noārdošajam žestam;
  • Neizmanto žestus komunikācijā;
  • Nereaģē uz aizliegumu;
  • Neiesaistās rotaļās; neizrāda iniciatīvu; neinteresē izziņu rotaļas.

18 mēneši

  • Nesaprot valodu;
  • Pēc uzaicinājuma neveic sadzīviskus uzaicinājumus;
  • Nediferencē sadzīves trokšņus un cilvēka balsi;
  • Ierobežota, vārdu ar nozīmi, apguve;
  • Šaurs, ierobežots  vārdu krājums;
  • Runas vienība – vārds;
  • Runa ģimenē nesaprotama;
  • Nelokalizē skaņas avotu virs sevis;
  • Ļoti vājas vai iztrūkst dažādas emocionālās reakcijas;
  • Nespēj koncentrēties;
  • Pasīvs, mazkustīgs;
  • Neiesaistās rotaļās, bez iniciatīvas;
  • Neveido komunikāciju;
  • Nevēlas izzināt formas, krāsas, lielumus;
  • Neizprot cēloņsakarības;
  • Nespēj priekšmetus lietot simboliski;
  • Neprot bilžu grāmatās norādīt uz priekšmetiem.

24 mēneši (2 gadi)

  • Šaurs, ierobežots vārdu krājums;
  • Runas vienība – vārds, nelieto frāzes;
  • Runa ģimenē nesaprotama, agramatiska;
  • Nelokalizē skaņas avotu virs sevis;
  • Iztrūkst dažādas emocionālās reakcijas, neizrāda empātiju;
  • Nespēj nosaukt vārdos vienkāršas emocijas;
  • Izvairās no kontakta ar vienaudžiem;
  • Neievēro noteikumus;
  • Neiesaistās rotaļās, nespēlē lomu spēles;
  • Neprot koncentrēties;
  • Neprot grupēt priekšmetus pēc krāsas, formas, lieluma, faktūras.

36 mēneši (3 gadi)

  • Nerunā īsos teikumus (2–3 vārdi teikumā);
  • Saglabājas mazu bērnu valodas iezīmes;
  • Runa svešiem nesaprotama;
  • Bieži pārjautā teikto;
  • Runātājam skatās cieši “iekšā mutē”/uz lūpām;
  • Radio, telefonu, televizoru klausās ieslēgtu pārmērīgi skaļi;
  • Nabadzīga emociju dažādība, iztrūkst empātija;
  • Izvairīgs vai neiesaistās kontaktā ar vienaudžiem;
  • Neievēro noteikumus, normas;
  • Nespēlē lomu spēles;
  • Neprot izteikties vārdos un zīmējumā;
  • Nav intereses par izzinošām aktivitātēm;
  • Neatpazīs krāsas, ģeometriskas formas, lielumus, neprot skaitīt līdz 3;
  • Neprot atdarināt pēc parauga.

Saistītās ārstu specialitātes

Tēma

Bērna attīstība

Kas būtu jāzina un kam būtu jāpievērš īpaša uzmanība, lai veicinātu sava bērna vispusīgu attīstību, tā, lai viņš gūtu panākumus dzīvē.

Saistītās apakštēmas

Runa

Runa ir saziņas veids, ko veido valodas vārdi un frāzes.