Uzturs
Uzturs ir uzturvielu kopums, kas vajadzīgs organisma dzīvības norišu normālai nodrošināšanai. Uzturs cilvēka ikdienā ir ļoti svarīgs; nepietiekama uztura gadījumā cilvēka organisms var mainīties un tikt traucēta tā darbība.
Izvairīgas ēšanas traucējumi ir termins, ko izmanto, lai raksturotu bērnu ēšanas traucējumu apakšgrupu, kas ietekmē bērna lietotā ēdiena vai dzēriena daudzumu un veidu.
Izvairīgas ēšanas traucējumi ir termins, ko izmanto, lai raksturotu bērnu ēšanas traucējumu apakšgrupu, kas ietekmē bērna lietotā ēdiena vai dzēriena daudzumu un veidu. Bērnu ēšanas traucējumi ir biežāk sastopami bērniem ar attīstības traucējumiem, un tiem bieži ir ilgstoša medicīniska un sociāla ietekme. Starp šīm sekām ir barības vielu deficīts, traucēta kognitīvā darbība un ierobežotas vai kavētas sociālās iespējas – te domātas dzimšanas dienas ballītes, ēdienreizes restorānos, pikniki vai grilēšanas.
Jūsu bērns var būt ēšanas traucējumu intervences kandidāts, ja uz viņu attiecas viens vai vairāki no minētajiem punktiem:
Barošanas intervences īstenošanai nepieciešami kopīgi centieni. Ja jūs satrauc jūsu bērna ēšanas paradumi, konsultējaties ar savu speciālistu. Jūsu speciālists palīdzēs koordinēt diskusiju, iekļaujot sevi, abus vecākus, bērna pediatru, kā arī citus klīniskos speciālistus, kam var būt saistība ar šo intervenci (piemēram, audiologopēdu, lai veiktu rīšanas izpēti). Vecāku un aprūpētāju iesaiste ir ne tikai ieteicama, bet nepieciešama, lai novadītu ēšanas intervenci. Jūs, kā vecāks/aprūpētājs, esat vissvarīgākais intervences komandas dalībnieks. Ēšanas intervences sakumā un pēc tās jūs apmācīs jūsu speciālists un atbalstīs jūsu ABA terapijas tehniķis. Visiem primārajiem aprūpētājiem, kas regulāri ir atbildīgi par jūsu bērna ēdināšanu, arī būs jāpiedalās apmācībās, lai īstenotu ēšanas intervenci, un viņi tiek uzskatīti par būtisku faktoru, lai intervence būtu veiksmīga. Katras ēšanas intervences galvenais mērķis ir panākt, lai bērns parādītu vēlamo ēdienreižu uzvedību mājās un dabīgās ikdienišķās situācijās bez ABA speciālistu klātbūtnes.
Katra bērna ēšanas intervences programma būs specifiski veidota bērnam, ko būs pielāgojis izvēlētais speciālists, pamatojoties uz hipotētisko uzvedības funkciju ēdienreižu laikā, un tā bieži ietvers vairākus terapijas komponentus. Nepieciešams, lai visi speciālisti izmantotu tikai uz pierādījumiem balstītas metodes, kas atbilst Lietišķās uzvedības analīzes jomā veiktajiem pētījumiem. Barošanas programmas atbilst šai prasībai, un pēc pieprasījuma jūsu speciālists var jums sniegt drukātas rakstu un pētījumu kopijas, kuras tiek izmantotas, lai veidotu jūsu bērna ēšanas intervenci. Kopsavilkums ar visbiežāk izmantotajām metodēm, kā arī tām saistītajām priekšrocībām un trūkumiem būs apskatāms zemāk. Ir svarīgi, lai jums, vecākiem un aprūpētājiem, būtu pieejama pilnīga un precīza informācija par bērna ēšanas programmas sastāvdaļām, kā arī, lai jūs sazināties par jautājumiem un bažām ar nozīmēto speciālistu.
Ēšanas intervences programmas metodes
Pozitīva pastiprināšana
Šī ir visizplatītākā metode, un to bieži apvieno ar katru no nākamajām terapijas metodēm, kas uzskaitītas zemāk. Pozitīvs pastiprinājums var tikt izmantots, lai mīļākos priekšmetus vai aktivitātes pārī savienotu ar mazāk mīļiem ēdieniem vai uzvedību ēdienreižu laikā. Bieži noteiktus, ļoti patīkamus priekšmetus vai aktivitātes var izņemt no visām citām lietošanas reizēm un sniegt tikai tika pēc vēlamās uzvedības ēdienreizē (t.i., jūsu bērns saņem iecienītās uzkodas tikai tad, kad barošanas laikā ir apēdis brokoļu gabalu).
Kombinēšana un sinhronā prezentēšana
Šī metode paredz vēlamo pārtikas produktu vai faktūras sajaukšanu vai savienošanu pārī ar mērķa pārtikas produktu vai tekstūru, pakāpeniski palielinot mērķa ēdiena attiecību.
Beznosacījuma pastiprināšana
Šī metode ietver iespēju bērnam piekļūt vēlamajiem priekšmetiem vai darbībām neatkarīgi no viņu uzvedības. Būtībā bērns saņems savas iecienītās lietas ar regulāriem intervāliem neatkarīgi no tā, vai viņš ēd vai neēd mērķa ēdienu, vai demonstrē vai nedemonstrē vēlamo uzvedību ēdienreizēs. Beznosacījuma pastiprināšanas ideja ir tāda, ka bērns pastāvīgi saņem pastiprinājumu (viņa iecienītās lietas), kas samazina viņa motivāciju iesaistīties izaicinošā uzvedībā. Beznosacījuma pastiprinājumu var efektīvi izmantot kombinācijā ar citām terapijas metodēm.
Izvairīšanās dzēšana
Izvairīšanās dzēšana nozīmē pievēršanos iepriekš iemācītām sakarībām (t.i., bērns izrada kādu darbību, kā rezultātā pārtika tiek noņemta). Daudzi bērni, kas atsakās no pārtikas vai lieto to izvēlīgi, ir iemācījušies, ka, iesaistoties izaicinošā uzvedībā (raudāšana, kliegšana, aiziešana no galda, pārtikas izstumšana, ēdiena izmešana, ēdiena izspiešana utt.), ēdienreize beigsies un viņi būs izvairījušies no nevēlamā ēdiena vai dzēriena. Vēl, iespējams, viņi ir iemācījušie, ka, ja viņi iesaistīsies šādā rīcībā, tiks piedāvāts alternatīvs un vairāk vēlams ēdiens. Izvairīšanās dzēšanai ir vairāki veidi, tomēr tie visi ir saistīti ar iepriekš iemācīto sakarību “pārmācīšanu” no jauna. Kā piemēru var minēt bērna atgriešanu pie ēdamgalda katru reizi, kad viņš mēģina to pamest, aiziešanas no ēdamgalda mēģinājumu bloķēšanu, karotes nenolikšanu (ēdiens tiek pasniegts karotē un paliek bērna lūpu tuvumā, tik ilgi, kamēr tas tiek apēsts), bērna mēģinājumu izstumt vai izmest ēdienu bloķēšanu.
Komunikācija
Lai jūsu bērna ēšanas intervence būtu veiksmīga, ir svarīgi, lai jūs būtu informēti par ēšanas plānā iekļautajām metodēm, kā arī saprastu, ka nepieciešamības gadījumā plānā var tikt veiktas pārmaiņas (jūsu speciālists veiks pielāgojumu, ja būs nepieciešams, un informēs jūs par to, kas tieši tika mainīts bērna individuālajā ēšanas plānā). Lai jūs būtu informēti par visiem jūsu bērna ēšanas plāna aspektiem, ir svarīgi jums kā vecākam pārliecināties, ka supervizējošais speciālists ir informēts par jebkādām izmaiņām jūsu bērna uzvedībā ēdienreižu laikā vai citām līdzvērtīgām uzvedībām ārpus terapijas nodarbībām. Papildus jums kā vecākam būtu jāpārrunā ar speciālistu, ja jums kaut kas jebkurā laikā sāk radīt neērtības jūsu bērna intervencē. Komunikācijai kopumā būtu jākļūst biežākai ēšanas intervences laikā.
Dzēšanas sprādziens
Ja jūsu bērna ēšanas intervence iekļauj jebkādu izvairīšanās dzēšanas formu (to izaicinošo uzvedību, kas iepriekš noveda pie ēdiena noņemšanas, bet vairs nenoved pie ēdiena noņemšanas), mēs sagaidām ieraudzīt, kā mēs to saucam, dzēšanas sprādzienu. Dzēšanas sprādziens ir īslaicīgs to izaicinošo uzvedību pieaugums, ko mēs cenšamies samazināt. Kā ar jebkuru uzvedības intervenci, jūsu uzvedības tehniķis vāks datus par visām šīm uzvedībām, un tos rūpīgi apstrādās jūsu speciālists, kas veiks pielāgojumus, kas būs nepieciešami. Jūsu bērna drošība ir mūsu pamatrūpe un tiks veikti priekšdarbi, lai nodrošinātu viņa drošību visu laiku. Runājiet ar savu speciālistu, lai iegūtu vairāk informācijas par to, ko jums vajadzētu sagaidīt ieraugām dzēšanas sprādziena laikā, un apspriediet, vai īslaicīgs izaicinošās uzvedības pieaugums padara izvairīšanās dzēšanu par labāko intervences veidu jūsu bērnam.
Uzturs ir uzturvielu kopums, kas vajadzīgs organisma dzīvības norišu normālai nodrošināšanai. Uzturs cilvēka ikdienā ir ļoti svarīgs; nepietiekama uztura gadījumā cilvēka organisms var mainīties un tikt traucēta tā darbība.
Kas būtu jāzina un kam būtu jāpievērš īpaša uzmanība, lai veicinātu sava bērna vispusīgu attīstību, tā, lai viņš gūtu panākumus dzīvē.