Pārlekt uz galveno saturu

Izaicinošas uzvedības cēloņu identificēšana no ABC tabulas

Attēls
izaicinošo uzvedību identificēšana
Created: 15. augusts, 2022. gads
Atjaunots: 19. maijs, 2023. gads

Lai precīzi identificētu izaicinošo uzvedību izraisošos cēloņus (ierosinātājus) un mērķus, Jums ir jābūt aizpildītai ABC tabulai, kurā atzīmējāt bērna uzvedību. Padomu lapa - Izaicinošas uzvedības analīze bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Pārskatiet savu aizpildīto ABC tabulu, lai sameklētu kopīgas iezīmes sadaļā "priekšvēstneši" (kas notika pirms tam). Jūs varat izmantot CRISIS akronīmu, lai apsvērtu galvenās problēmas, kas varētu izraisīt izaicinošu uzvedību bērnam ar AST.

  • Komunikācija vai bērns saprata? Vai bērns saprata nepareizi?
  • Rutīna vai ir bijušas izmaiņas ierastajā rutīnā? Vai bērnam bija pienācīgs atbalsts, lai zinātu rutīnu?
  • Mijiedarbība vai ir noticis sociāls pārpratums? Vai bērns saprot, ko no viņa sagaida?
  • Sensoras problēmas sensoras problēmas – vai ir bijis pieaugums / izmaiņas sensoros stimulos?
  • Iztēle vai no bērna sagaida, ka viņš izmantos savu iztēli vai būs kreatīvs?
  • Subjektivitāte vai Jūs pieņemat, ka bērns apzināti uzvedas izaicinoši un reaģējat atbilstoši?

Bieži vien uzvedība, ko Jūs redzat, ir "funkcionāla", kas nozīmē, ka tai ir mērķis. Uzvedība ar skaidru mērķi var ietvert aizbēgšanu, lai tiktu prom no satraucošas situācijas, asu verbālu atbildi, lai pārtrauktu cita cilvēka runāšanu, vai slēpšanās zem galda, lai cilvēki neskatītos, un daudzus citus. Nosakot ierosinātāju vai pamatā esošās grūtības un pēc tam noņemot ierosinošo fkatoru vai nodrošinot atbalstu, Jūs novērsīsiet nevēlamo uzvedību.

Piemērs:

Konkrēta uzvedība: Kliegšana lielveikalā. Iespējamie iemesli / pamatā esošās grūtības. Komunikācija: Es nesaprotu, cik ilgi mēs būsim šeit. Es jūtos satraukts, bet es nesaprotu šīs sajūtas un nevaru nevienam par tām pateikt. Rutīna: Pēc skolas mēs parasti dodamies pa taisno uz mājām, man nepatīk, kad lietas mainās. Vai tas nozīmē, ka mēs nemaz neiesim mājās?  Mijiedarbība: Es nesaprotu, ko tu no manis sagaidi – kas man jādara?  Sensoras problēmas: Spilgtas gaismas, aizņemti plaukti, spēcīgas smakas un daudz cilvēku. Es nespēju tikt galā ar to visu.  Iztēle: Tu palūdzi man izvēlēties, ko tētis vēlētos pie tējas ... Es nevaru uzminēt un nezinu, ko tu gribi, lai es pasaku.  Subjektivitāte: Tu turpini teikt, lai es beidzu muļķoties, bet es nemuļķojos, man ir bail. Šajā piemērā ir skaidri redzami uzvedības ierosinātājfaktori, kas saistīti ar bērna izpratnes trūkumu. Tagad apskatiet Jūsu ABC tabulu un mēģiniet atrast līdzīgus ierosinātājfaktorus vai palūdziet speciālista palīdzību. Ja bērna uzvedība ir atbilstoša, pat ja tā ir nevēlama (piemēram, uztraukums pie izmaiņām rutīnā), Jums nevajadzētu mēģināt mainīt uzvedību, bet gan mainīt vidi (varat izmēģināt attēlu plānotājus vai atpakaļskaitīšanu). Ja nevēlamas uzvedības cēlonis ir sensoras problēmas, palīdzēs arī vides mainīšana (iespējams, iepirkšanās klusākās vietās vai mierīgākā dienas laikā). Ja ir skaidri ierosinātāji, kas saistīti ar bērna AST, Jums vienmēr vajadzētu nodrošināt papildu atbalstu un mainīt vidi, lai novērstu nevēlamas uzvedības atkārtošanos.

Saistītās apakštēmas

Izaicinošā uzvedība

Personas ar autismu uzvedas “izaicinoši” biežāk nekā pārējie bērni, bet tas notiek tāpēc, ka viņi redz pasauli citādāk.

Atsauces

Materiāli veidoti sadarbībā ar www.autismsberniem.lv 

Materiāli un infografika tulkota no www.autismwales.org