Ko darīt, ja... Psihiatra padomi par uzvedību bērniem ar AST
Bērnu slimnīcas fonds sagatavojis atbalsta materiālus vecākiem, kuru bērniem konstatēti AST.
Bērnības autisms ir ar nervu sistēmas attīstību saistīts traucējums.
Autisms ir klīnisks sindroms, kura pamatā ir polietioloģiska, heterogēna neirālās attīstības traucējumu kopa. Autiskā spektra traucējumi NAV slimība, bet viens no bērna centrālās nervu sistēmas attīstības variantiem.
Šobrīd bērnības autisma cēloņi līdz galām vēl nav zināmi. Autisms ir traucējumu spektrs, tāpēc, lai to apzīmētu, bieži tiek lietots nosaukums: autiskā spektra traucējumi (AST). AST izpaužās ar noteiktu pazīmju (simptomu) un funkcionēšanas īpatnību kopumu, kas katram indivīdam atšķiras. Kopumā AST var raksturot kā „traucējumu visa mūža garumā, kas ietekmē, kāda veidā persona komunicē ar citiem un redz pasauli sev apkārt” (The National Autistic Society, 2017).
Autisma pazīmes skar piecas galvenās funkcionēšanas jomas:
Bērnu slimnīcas fonds sagatavojis atbalsta materiālus vecākiem, kuru bērniem konstatēti AST.
Ir daudzi uzskati par autiskā spektra traucējumiem, kas bieži vien nav patiesi.
Bērniem, kuriem ir autiska spektra traucējumi, ir grūtāk iejusties pasaulē, kas mums liekas tik saprotama.
Sociālie stāsti ir lieliska metode, kas var palīdzēt bērnam tikt galā ar izaicinošām vai apjukumu raisošām situācijām.
Bērniem grūtības ar miegu var rasties dažādu iemeslu dēļ, un šīs grūtības biežāk rodas bērniem ar autismu.
Četru vecāku stāsti par pieredzi, audzinot bērnu ar autiskā spektra traucējumiem - par ceļu līdz diagnozei un ikdienu.
ABA terapija ir veids, kā bērns apgūst dažādas prasmes, kuru galvenais mērķis ir palīdzēt viņam ne tikai iekļauties, bet arī kļūt par pēc iespējas patstāvīgāku sabiedrības locekli.
Klīniskā psiholoģe Zane Kronberga atklāj, kādas ir autiskā spektra traucējumu pazīmes, kā tās var identificēt un kā var palīdzēt klīniskais psihologs.
Audiologopēds ir viens no speciālistiem, pie kura var nonākt bērni ar autiskā spektra traucējumiem. Audiologopēdus bieži jauc ar logopēdiem.
Vena no galvenajām ģenētiķa lomām AST diagnostikas procesā ir citu ģenētisku slimību, kuru pazīmes var atgādināt autismu, izslēgšana.
Autisma gadījumā psihiatrs palīdz izstrādāt psihosociālo rehabilitācijas plānu, kas vērsts uz bērna vajadzībām.
Psihoterapeits galvenokārt nodarbojas ārstēšanu, nevis ar detalizētu autisma pazīmju diagnostiku.
Speciālais pedagogs palīdz bērniem apgūt to, kas tiem nepieciešams – vai tas ir kas akadēmisks, vai saistīts ar kādu citu ikdienas prasmi, piemēram, sīko motoriku vai komunikāciju.
Sociālais rehabilitētājs izvērtē klienta sociālās spējas, nosaka šķēršļus, kas traucē viņam iekļauties sabiedrībā, palīdz apgūt, pilnveidot un uzturēt sociālās prasmes un veicina patstāvību.
PECS (Picture Exchange Communication) ir unikāla alternatīvās komunikācijas sistēma, kas radīta 1980. gados. Tā palīdz tūkstošiem cilvēku, kuriem ir saziņas problēmas.
Viena no būtiskākajām grūtībām cilvēkiem ar AST ir nepieciešamība pēc noteiktas rutīnas un kārtības. Ir daudzas metodes, ko varam izmantot, lai preventīvi novērstu trauksmainību. Viena no metodēm – vizuālie plāni.
Seminārs visiem, kam ir saskarsme ar bērniem, kuriem konstatēti neirālās attīstības traucējumi un vajadzīga agrīnā intervence. Seminārs norisinājās 2024. gada 24. martā.
Personas ar autismu uzvedas “izaicinoši” biežāk nekā pārējie bērni, bet tas notiek tāpēc, ka viņi redz pasauli citādāk.
Materiāli veidoti sadarbībā ar www.autismsberniem.lv
Materiāli un infografika tulkota no www.autismwales.org