Pārlekt uz galveno saturu

Vizuālo plānu izmantošana darbā ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem

Viena no būtiskākajām grūtībām cilvēkiem ar AST ir nepieciešamība pēc noteiktas rutīnas un kārtības. Ir daudzas metodes, ko varam izmantot, lai preventīvi novērstu trauksmainību. Viena no metodēm – vizuālie plāni.

Attēls
vizualie plani
Created: 17. februāris, 2023. gads
Atjaunots: 21. februāris, 2023. gads

Ikviens no mums ikdienā izmanto dažnedažādus vizuālos plānus – iepirkumu sarakstus, kalendārus telefonā, papīra plānotājus un citus ikdienišķus rīkus, kas atvieglo dzīvi un palīdz plānot. Vizuālie plāni cilvēkiem ar AST palīdz strukturizēt informāciju, tādējādi sniedzot drošības sajūtu.

Ir dažādi varianti, kā veidot vizuālos plānus bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Svarīgs ir lasīšanas virziens, iespēja mainīt informāciju, ievērojot plāna hronoloģisko laika ritējumu.

Ir daudzas metodes, kā nodot informāciju bērnam, kurš nespēj lasīt - talkā nāk piktogrammas, dažādi attēli (kā zīmējumi, tā fotogrāfijas), kas demonstrē plānotās aktivitātes. Ir bērni, kuru vizuālais plāns sastāv no reāliem priekšmetiem. Tāpat plānus var veidot dažādiem laika periodiem - no vienas nodarbības līdz pat mēnesim.

Materiāli, no kuriem veidoti plāni, atkarīgi no katra bērna individuāli - jāizmanto tādi materiāli, ko viņš saprot.

Lai vizuālais plāns būtu saprotams un darbotos, jāievēro vairāki principi - plānu izmērs, attēlu precizitāte un atbilstība reālajiem objektiem vai darbībām (tie nedrīkst būt pārlieku abstrakti). Tāpat būtiski tos ieviest pakāpeniski, lai bērns saprastu plānu darbības principus.

Darbojoties ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi, ir jāņem vērā maņu īpatnības, kas pavada AST. Cilvēki var redzēt, dzirdēt un sajust visu pasauli pilnīgi atšķirīgi nekā cilvēki bez AST. Maņas var būt kā saasinātas, tā pavājinātas.

Cilvēkiem ar AST var būt izcila redzes atmiņa, viņi var būt daudz vērīgāki pret detaļām un niansēm apkārtējā vidē, nekā cilvēki bez AST.

Saistītās diagnozes

Tēma

Atsauces

Materiāls veidots Bērnu slimnīcas fonda radītā "Atbalsta ceļveža" ietvaros.